Saturday, May 6, 2017

MAQASID SOLAT

OLEH  USTAZ ZOLKHARNAIN ABIDIN
PENGARAH SYARIAH AMANAH NASIONAL

1. Pihak berkuasa agama sepatutnya membenarkan solat Jumaat ditunaikan di pelbagai premis termasuk premis bukan masjid yg kecil seperti surau pejabat, atau apa saja premis yg tidak memerlukan orang berkumpul terlalu ramai sekali gus yg menyebabkan kesesakan dan kesukaran. Islam agama mudah dan rahmah.
2. Tujuan solat ialah mengingati Allah bukan menunjuk gah. Jika solat melahirkan orang yg mahu gah, keras kepala, tidak bertolak-ansur, menyusahkan orang ramai, solat itu bercanggah dgn tujuan ia disyariatkan. Tujuan umum syariah ialah maslahah. Ini bukan masalah solat, tapi masalah orang yg mendirikan solat yg tidak memahami maqasid umum dan khusus kpd syariat solat.
3. Sebab itu saya sebut, pelaksanaan syariah mesti serentak dgn pencapaian maqasid bahkan sudah boleh diunjurkan adakah maqasid bakal tercapai dgn pelaksanaan syariah itu. Lihat, buruknya kesudahan kpd pelaksanaan syariah yg mengabaikan maqasid dlm kes lelaki berjubah pukul kenderaan yg tular mulai kelmarin.
4. Antara maqasid solat ialah mencegah orang yg bersolat drpd mungkar. Sementara mengingati Allah adalah maqasid tertinggi solat. Bagaimana orang yg selesai solat boleh pukul orang tanpa selidik? Bukankah itu mungkar? Saya bukan mahu membela lelaki yg horn itu secara melulu kerana dia juga ada silapnya. Isunya ialah orang Islam yg bersolat mesti menjadi manusia mithali selepas dia selesai mengingati Allah dalam solat.
5. Jika kita sukar mengubah orang lain, kita mulakan perubahan dgn diri kita sendiri dan perubahan itu ialah, melaksanakan syariah dlm keadaan memastikan maqasid syariah itu tercapai. Solat adalah ibadat teragung. Namun jika ia ditunaikan dgn pengabaian maqasidnya, ibadat itu hambar. Ia berpahala sebab ia amal saleh, tetapi ia tidak membawa maslahah kpd kehidupan manusia. Solat bukan amalan utk pahala saja, tapi ia juga amalan utk kesejahteraan kehidupan duniawi.
6. Ar Raisuni menghurai sangat baik isu ini dlm bukunya Madkhal Ila Maqasid Asy-Syariah. Beliau menghurai bagaimana ibadah dlm Islam mesti menyumbang kpd kesejahteraan kehidupan duniawi manusia. Doa, solat, zakat, haji, semuanya ibadah ukhrawi yg mempunyai maqasid duniawi iaitu maslahah. Orang yg kuat beribadat bukan perosak tetapi pembawa kebaikan.
7. Tanpa maqasid, syariah bukan sekadar kering, keras bahkan akan rosak. Maqasid menjadikan sesuatu ibadat membawa rahmat dan kesejahteraan. Kita bersolat bukan untuk berperang, tetapi membawa kemaslahatan. Dalam perang ada solat tapi dalam solat tak ada perang.

No comments:

Post a Comment