Monday, July 31, 2017

BALASUNGKAWA ABDULLAH LEBAI MANAN

CATATAN KENANGAN BERSAMA BANG LAH YG KEMBALI MENEMUI PENCIPTANYA PADA HARI INI

1. Dia bukanlah seorang berpelajaran tinggi, cuma seorang pembantu am di sekolah.

2. Namun jiwanya besar dan buah fikir politiknya bernas. Kudratnya juga agak luar biasa.

3. Dengan motosikal, dia bergerak dari rumah ke rumah, bercakap, berjenaka dan berkias mengajak orang ramai mengundi Pas.

4. Dia antara tulang belakang yg menyumbang kemenangan Pas di DUN Santan pada tahun 1999.

5. Seorang anakku memanggilnya ayah, dan isterinya dipanggil emak. Sehingga kini, anakku yg pernah dijaganya itu sering ditanya khabar apabila aku ditemuinya.

6. Semasa aku terlantar di hospital suatu masa dulu, setiap petang dia akan mengunjungiku bersama buah tangan tanpa melupai air kelapa muda bercampur lada hitam.

7. Pokok cempedak di tepi rumahnya setiap musim menjadi rezeki aku sekeluarga. Dia sendiri yg menghantarnya ke rumah.

8. Walaupun dia sendiri bukanlah orang senang, namun dia tidak senang melihat ada orang lain kesusahan. Secara senyap-senyap dihulurnya sekadar dia ada kepada sesiapa saja.

9. Anak perempuannya bekas anak muridku. Hah... aku teringatkan peristiwa besar itu apabila aku diberi kepercayaan utk merungkainya. Biar tersimpan dalam rekod malaikat peristiwa itu.

10. Suatu tempat yg sangat gemar dikunjunginya ialah hospital utk ziarah orang sakit. Hampir setiap hari dia di situ menyantuni sesiapa saja yg dia kenal atau tidak kenal.

11. Hubungan kami tetap akrab walaupun aku sudah menyertai Amanah dan dia masih bersama Pas. Suatu ungkapnya, "Ust orang cerdik. Pergilah bersama Amanah. Saya doakan ustaz."

12. Kali terakhir aku jumpa dia pada Idulfitri yg lalu, di rumahnya. Dia kata, "Jangan lupa, tengah bulan 8 ust mai ambil cempedak. Saya dah tanda utk ustaz."

13. Hah... banyak benar yg aku nak tulis tentang dia, manusia biasa yg luar biasa. Dunia akan sunyi seketika tanpanya.

14. Ya. Hari ini (1/8), Bang Lah sudah pulang menemui Penciptanya. Aku tak cukup air mata untuk dititiskan, cuma Tuhan Maha Tahu ikatan hati antara aku dan dia.

15. Semoga Allah mengampuni dan merahmati Abdullah Lebai Manan, seorang abang dan sahabat yg kecil pada pandangan manusia, namun besar bakti dan jasanya.

16. Bang Lah, damailah engkau di sana.
-ZOLA.

No comments:

Post a Comment